Prilagodljivost je veština preživljavanja
Duboko verujem da i pojedinci i biznisi moraju da idu u korak s vremenom, prilagođavaju se na više nivoa. Od učenja, usavršavanja, isprobavanja nekih drugačijih i možda neobičnih načina za obavljanje određenog posla, taj proces ne sme da stane. Ako želite da vodite biznis i za 5 i 20 godina od danas – prilagođavanje u optimalnom trenutku je suština igre.
Čak i tradicionalni biznisi su se značajno menjali u prethodnih sto godina.
Poljoprivreda danas, i u nedovoljno razvijenim područjima, koristi npr. Đubriva ili semenje koja su industrijski proizvedena. O daljinskom kompjuterskom upravljanju poljoprivrednim imanjima da ne govorimo.
Ekstrakcija nafte u svom procesu je koristila sve moćnije i sofisticirane mašine, koje su omogućvale dopiranje do izvora na dubinama koje ranije nisu mogle ni da se sanjaju.
Učenje se menjalalo kroz vreme, od 1:1 tutorstva, do većih grupa koje se obrazuju po ustanovljenom programu, a u poslednjoj deceniji imamo bum tzv. On-demand i Online programa na bukvalno svim nivoima obrazovanja.
Proizvođači finih vina možda zadržavaju proces proizvodnje relativno sličnim kao ranije, jer se u tome krije specifičnost njihovih vina. S druge strane, koriste neke potpuno nove strategije za plasman svojih proizvoda po svetu, marketiške taktike kojima ističu svoju jedinstvenost i nedodirljvost.
Simplifikovano, za svaku kompaniju, bez obzira na veličinu, neophodni su: jasna strategija i plan implementacije, resursi i kapital, poznavanje tržištva i analiza konkurencije procena rizika, finansijski plan, definisan marketinški i prodajni pristup.
A opet, možete imati sve navedeno, ali nedostaje vam hrabrost. Ili jednostavno prilagodljivost. Često nije lako napraviti neki važan korak, zna da košta i reputacije, novca, vremena i tržišnog učešća. Dobar deo srednjeg i višeg menadžmenta ne voli da “talasa”, igra na sigurno, smatrajući da tako čuva sebe i svoje pozicije. U realnosti se dešava suprotno.
Vizionari, odvažni i hrabri da predlože, vode i implementiraju promene su oni koji se pamte.
Kao najbanalniji primer prilagodljivosti navešću skorašnji period “korona zatvaranja” – gde su se skoro sva preduzeća, institucije i veliki deo zaposlenih ljudi u roku od par nedelja potpuno prilagodio novonastaloj situaciji.
Nisu svi propali, naprotiv, mnogi biznisi su procvetali. Najbolje su prošli baš oni koji su bili barem u određenoj meri pripremljeni.
Svaki biznis ili lider može da se pripremi ili vežba prilagodljivost.
Budite otvoreni za promene
Otvorite sopstveni um, budite spremni da uložite sebe, svoje vreme i resurse u nešto novo. Verujem da je “Ali tako smo oduvek radili” u top 5 najgorih rečenica koje možete čuti (posebno u korporacijama). Nikada nemojte misliti da će i neko najbolje stanje da potraje (čist realizam).
Kao vlasnik biznisa ili lider određenog sektora, budite šampion hrabrosti i otvorenosti. Dajte priliku vašim zaposlenima da predlože nešto novo, nagradite inovatore i gradite kulturu posvećenu inovacijama.
Glad za inovacijama
Osluškujte vašu industriju, tržište i ono šta najveći igrači rade. Učite o novim tehnologijama ili principima rada koji mogu da vam unaprede poslovanje. Razmatrajte kako druge industrije posluju i probajte da pronađete principle koji su primenljivi na vaš posao. Inovacije koje primenite i donesu dobar rezultat neka budu vaša “zvezda vodilja” za sve buduće poduhvate. Ipak, ne menjajte nešto “da biste promenili ili bili u trendu”, uradite to samo ako ima smisla za vaš posao.
Identifikujte rizike
I ako već niste uradili “domaći”, možda je ovo pravi trenutak. Posvetite vreme ozbiljnoj identifikaciji i analizi. Možete za svaki rizik osmisliti i više strategija mitigacije, od konzervativnih tj. standardnih koje redovno primenjujete, do nekih sasvim novih. Cilj je da ovu vežbu ponavljate jer vam može ukazati na potrebe i mogućnosti za značajne promene i prilagođavanja u određenih domena poslovanja.
Osluškujte potrebe kupaca
Današnji svet je suštinski postao relativno komplikovan, usložnjavaju se prilike i potrebe. Generacije se menjaju i to značajno. Poznavati svoje kupce ili korisnike, njihove želje, potrebe, stavove i poglede na vaš brend je imperativ današnjeg doba. Prilagoditi se njima kako biste makar ostali jednako relevatni, je neophodno. A ako želite da rastete sa njima, dodatni napor je potreban.
Učite na greškama
Nisu ni svi planovi uspešni koliko želimo, niti se svaka promena pokaže dobrom. Uvek je luksuz učiti iz tuđih grešaka, a apsolutno nije neuspeh učiti iz svojih. Obično takav stav i kultura u kompaniji mogu biti dobar stimulans za neki novi rast i prilagođavanje.