21. June 2024.

Kako mali mogu da pobede velike

Tržišna utakmica je bojno polje. To znaju svi koji su ikada probali nešto da proizvedu, plasiraju i uzmu deo kolača.

Već je sam proces osmišljavanja i pokretanja biznisa dovoljno izazovan, da kada dođemo do toga da se kompanija širi i preuzima delove tržišta veliki deo energije je već potrošen. A možda i novac.

Tada na scenu stupaju lokalni ili čak globalni igrači koji svojom veličinom i snagom zatvaraju prostor, a nekada istiskuju manje biznise sa tržišta. Ok, to je sve deo igre.

Na sreću, postoje strategije koje manjim firmama mogu pomoći da se razlikuju od konkurencije, izgrade i odbrane svoju poziciju na tržištu.

❇️ Fokusirati se na tržišnu nišu i pozicionirati se kao ekspert u svom polju, gde velike kompanije nemaju interes ili prisustvo.

❇️ Graditi brend na autentičnosti, vrednostima i posebnoj priči koja je iza vas, može na jako dobar način da poveže ciljane kupce sa kompanijom, i to na nekom “višem nivou”.

❇️ Personalizovano iskustvo može dovesti do građenja dugotrajne veze između brenda i kupca, lojalnosti i preporuka drugima.

❇️ Inovacija i agilnost su u manjim kompanijama neuporedivo realnije u odnosu na veće. Kraće vreme reakcije na trendove ili brži razvoj proizvoda mogu pomoći manjim kompanijama da budu ispred svojih većih konkurenata.

❇️ Kvalitet iznad kvantiteta kada je u pitanju proizvod, usluga, prevazilaženje očekivanja kupaca daju mogućnost i da cena bude u višoj kategoriji.

❇️ Angažovanost u lokalnoj zajednici kroz podršku, događaje ili partnerstva, kako bi se na transparentan i koristan način pomoglo društvo.

❇️ Fleksibilnost u pogledu specifičnosti proizvoda, “kastomizacije” za pojedinačne klijente može imati veliku prednost u odnosu na “serijske” linije velikih proizvođača.

❇️ Jako onlajn prisustvo kroz dobar (i lak za korišćenje) veb sajt, usaglašen sa digitalnim marketingom mogu doneti ozbiljan doseg ka široj publici i malim firmama.

❇️ Fokus na zadovoljstvo zaposlenih svakoj kompaniji donosi veću verovatnoću da i svojim klijentima pruže visoko kvalitetnu uslugu i motiv da doprinesu uspehu firme.

AirBnB, Spotify, TransferWise i Revolut, Patreon su dobri primeri primene nekih od ovih taktika. Sa domaćeg tržišta možemo spomenuti DeckoTzar, Škrabac, Mandarina, Manual, Steven Dockman, Hiro Shoes, Crnu Ovcu, TSV.