Kako ti ide biznis?

Pitaju vas prijatelji.
Pitaju vas poslovni partneri.
Voli i vaš bankar da zna.
Da li znate odgovor?
Tu nastupaju KPI-jevi, odnosno ključni pokazatelji performansi koji mogu pomoći kompanijama i njihovim liderima da razumeju i unaprede svoje poslovanje.
KPI-jevi su važni pre svega jer daju objektivan uvid u stanje vašeg poslovanja i pomažu vam da donosite informisane odluke. Bez ove vrste pokazatelja i stalnog praćenja metrika, jako je teško znati da li idete u pravom smeru ili morate nešto promeniti.
Preporučljivo je da kompanije prouče koji su najvažniji KPI-jevi u svojoj industriji, koji su preporučeni rasponi, ali i da obogaćuju indikatore kako se biznis razvija.
Sledi pregled KPI-jeva koje bi manje i srednje kompanije trebale da prate redovno.
Neto profitna marža (%) – pokazuje koliko profita ostvarujete u odnosu na prihode. Idealan procenat varira značajno između industrija, ali se obično kreće između 5 i 20%.
Bruto profitna marža (%) – meri razliku između prihoda i troškova proizvodnje ili nabavke. Za manje kompanije bruto profitna marža preko 40% se smatra dobrim rezultatom.
Broj novih klijenata mesečno – meri rast vaše korisničke baze. Rast od 10-20% može biti ambiciozan, ali i ostvariv u npr. Online industrijama.
Trošak akvizicije klijenata (CAC) – meri koliko košta da privučete novog klijenta, a determiniše ga i industrija i kanali koji se koriste za akviziciju. Cilj kompanije može biti da CAC bude manji od vrednosti koju klijent donosi tokom dela životnog veka.
Stopa zadržavanja klijenata (5%) – procenat klijenata koji se vraćaju i koriste vaše usluge ili proizvode ponovo. Stopa veća od 80% je indikator lojalne klijentele.
Konverzija od kontakta do prodaje (%) – meri koliki kontakata ili potencijalnih kupaca se pretvore u realizovane prodaje. Idealna konverzija je takođe zavisna od industrije i korišćenih kanala, ali između 2 i 5 % može biti dobar incijalni cilj.
Brzina naplate – meri koliko dana vam treba da naplatite otvorene račune. Naravno, što je manje dana potrebno za naplatu to su vaši novčani tokovi bolji (Cash flow). Idealno je da bude manji od 30 dana, s tim što industrijska praksa može znatno da utiče na ovaj pokazatelj.
Stopa promene zaposlenih (Employee turnover rate) – meri koji je procenat zaposlenih napustio kompaniju u određenom vremenskom periodu (voljno i nevoljno). 10% može biti dobra ambicija ali je svakako visoko uslovljena u realnosti industrijom, kretanjima na tržištu i prirodi posla koju obavljate.
Nivo zadovoljstva klijenata – kroz NPS (Net promoter score= se meri koliko su vaši klijenti zadovoljni i spremni da preporuče vašu kompaniju drugima. Visok NPS je još jedan pokazatelj visokog zadovoljstva i očekivane lojalnosti kupaca.
Mesečni izveštaj sa nekoliko ključnih pokazatelja je neizostavan u modernom poslovanju.
KPI-jevi su vaši vodiči ka poslovnom uspehu!
Kreirajte okvir, mogućnosti i praksu stalnog praćenja, kako biste što brže i što bolje shvatili šta je vaš sledeći ključni korak.